Monographs
Понимание динамики сложности процесса продуктивного мышления на основе нелинейно-динамического подхода
Глебова М.В. Понимание динамики сложности процесса продуктивного мышления на основе нелинейно-динамического подхода [Текст]: коллективная монография «Актуальные вопросы теории и практики педагогики и психологии: социокультурные вызовы и педагогическая реальность» / Ардашева М.В., Ахметшина Э.Н., Бабурина Е.К. и др.; Под ред. Игнатьевой Г.А., Подкопаева О.А.– Самара: НИЦ «Поволжская научная корпорация», 2023. С. 26-51.
Авторы монографии: Ардашева М.В., Ахметшина Э.Н., Бабурина Е.К., Васильева А.С., Галимова Р.З., Глебова М.В., Зверева А.С., Игнатьева Г.А., Ковалев В.Н., Красилова И.Е., Кузнецова М.Н., Литвинчук И.Н., Моисеенко А.В., Погребная Я.В., Поддубская О.Н., Савельева Е.Б., Сазонова Н.И., Сдобняков В.В.
Научные редакторы: Игнатьева Галина Александровна – заведующий проектно-сетевой лабораторией опережающего образования взрослых, профессор кафедры андрагогики и управления развитием, ФГБОУ ВО «Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина», доктор педагогических наук, профессор (г. Нижний Новгород) Подкопаев Олег Александрович – доцент кафедры экономики и управления социальнокультурной деятельностью ФГБОУ ВО «Самарский государственный институт культуры», кандидат экономических наук, доцент (г. Самара)
Рецензенты: Кагермазова Лаура Цраевна – доктор психологических наук, профессор РАО, профессор кафедры психологии ФГБОУ ВО «Чеченский государственный педагогический университет» Серёгина Наталья Валерьевна – кандидат педагогических наук, доцент (ВАК), Брянский государственный университет имени академика И.Г. Петровского
В монографии «Актуальные вопросы теории и практики педагогики и психологии: социокультурные вызовы и педагогическая реальность» рассматриваются концептуальные вопросы педагогических и психологических исследований, исследуются актуальные подходы к развитию современного образования в России, рассматриваются теоретикометодологические и практические аспекты развития школьного образования в России. Монография предназначена исследователям, преподавателям, аспирантам, магистрантам, а также широким слоям читательской аудитории, интересующимся современными проблемами педагогики и психологии, теоретико-методологическими подходами и практическими результатами исследований в данной научной области.
Монография. Актуальные вопросы теории и практики педагогики и психологии: социокультурные вызовы и педагогическая реальность 2023.
Spiritual and moral upbringing of children and youth in the terms of municipality
Glebova, MV Spiritual and moral upbringing of children and youth in the terms of municipality: Monograph - Novokuznetsk: Izograf, 2008. - 106 с.
Abstract. The book analyzes the problems of spiritual and moral education in contemporary Russia from the perspective of a systems approach, considered the basic principles, objectives and methods to solve these problems at the municipal and regional levels. Examined the role and place of state and municipal bodies, public associations and organizations in the spiritual and moral education of the youth of today, shows a system of program activities.
In the book offered concept of the program of spiritual and moral upbringing of children and youth in the terms of municipality on the basis of the traditional Russian model of cultural and social development, of systemic and integrated approaches.
The monograph is addressed to the heads of educational authorities and educational institutions, methodological service, teachers.
Contents
Introduction
Chapter I. Theoretical and methodological foundations of research of problem of spiritual and moral upbringing
1.1. Essence and content of spiritual and moral upbringing
1.2. The goals, objectives, principles of spiritual and moral upbringing
1.3. The problem of spiritual and moral upbringing in the light of Christian anthropology
1.4. The philosophical aspect of the spiritual and moral upbringing and youth development
1.5. The problem of spiritual and moral development of modern psychological research
Chapter II. Processual-technological foundations of spiritual and moral upbringing of children and young people at the municipal level
2.1. Key aspects of the spiritual and moral upbringing
2.2. Basic organization of work on spiritual and moral upbringing
2.3. Management of the system of spiritual and moral upbringing
2.4. Evaluation of the results of spiritual and moral upbringing
Conclusion
Bibliography
Appendixes
The development of productive thinking of high school students in learning: psychological and pedagogical aspects
Glebova, MV The development of productive thinking of high school students in learning: psychological and pedagogical aspects: Monograph. - Novokuznetsk: Izograf, 2009, 302с.
Abstract. This monograph is devoted to psychological and educational problems of development of productive thinking high school students. Considered the basic criteria of productive thinking and system-dynamic characteristics of highly productive mental activity. Analysed the special features of mental activity older students and the quality of teacher training to address problem of development of productive thinking of school students. In the context of the problems of mental bringing up of schoolchildren revealed laws, principles and contradictions of the learning process in the modern educational institutions.
In materials monograph devoted attention to research of the question of intellectual bringing up in Russia from the position of cultural-historical approach.
In a separate chapter deals with the special feature practical implementation of system of the psychological and pedagogical conditions of the development of productive thinking high school students developed by the author, shows the role of verbal and logical method to intensification of mental activity and streamline the process of learning.
The monograph is addressed to specialists in the field of education, continuing education and all those interested in development issues of productive thinking and mental training.
The theoretical basis for the development of productive thinking in high school learning
Glebova, M.V. The theoretical basis for the development of productive thinking in high school learning: a collective monograph "Modernization of Russian Education: Trends and Prospects" (Book 2) / M. Glebova. - Centre for Social and Political Studies "Premier". - Krasnodar, 2012. 30-70 .- 4.8 с.
Все права защищены
При любом использовании материалов сайта
гиперссылка на wansmvg.jimdo.com обязательна